Monday, March 9, 2015

ATHSMA

Dale, memang ada Athsma. Dari kecik. Dulu masa mula mula kenal, agak terkejut juga. Sebab kalau athsma menyerang, teruk. Memang nampak tak cukup nafas. Nak buat apa tak boleh. Takut tengok!! Selalu nana dari Putrajaya ke KL sebab nak bawa dale ambil nap dekat Hopital Kuala Lumpur (HKL). Lama lama, dah terbiasa. Dah tak terkejiut dan takut macam dulu.

Dale berhenti merokok. Dale hisap vape (electric cigar). Kurang sikit lelah nya.

Ni, first time dale ambil nap lepas kami kahwin. Anz bawak. Tengah malam. Kebetulan anz datang rumah nak lepak dengan mancing. Lepas settle nap dna ambil ubat, Doctor bagi surat refer. Tapi kompom dale simpan aje. Cheh!! Apapun sayang, nana akan sentiasa di sisi. Insyallah. 

mySuperman


Ubat lepas nap


Teman dale nap

UMPAN MANCING LOMBONG PERISA STRAWBERRY !!

Ingat tak hari tu nana ada cerita pasal LEPAK DEKAT LOMBONG. Actally haritu kitorang memancing. Mancing lombong. Hahhaaa . Bil nak memancing, kene lah ada umpannya. Macam mancing Kolam, kami pakai umpan ikan kembung. Kalau Jeti kami pakai sotong, ikan dan umpum. Kalau Lombong, ini makan dia. Hahhaaaa .. 

Umpan khas (Beli dekat kedai Ah Kuan)

Umpan yang dah siap, dikepal kepal pada mata pancing.

Dah siap kepal, baling dan tunggu ikan makan.

RESEPI NAK BUAT UMPAN :

Bahan-bahan:- 
1 Paket Umpan Bulat
1 Paket Umpan Bujur
1/2 Biji Kelapa Parut
1/2 Cawan Air Panas
Perisa Strawberry

Cara-cara:-
Tuang Umpan Bulat dan Bujur kedalam bekas plastik. Curahkan Air Panas. Biarkan selama 3-5 minit. Campurkan Kelapa Parut dan Perisa Strawberry then gaul rata. Siap !!

AKU PERCAYA KEPADA BALASAN ORANG YANG BERSABAR

Sabar.

Boleh tak nak cakap sabar tu sesuatu yang subjektif.


Kita kene train sabar dalam diri. Sabar tak datang dengan sendiri. Orang kata sabar tu sebahagian dari iman.


Nana percaya dengan ganjaran orang yang bersabar. Kalau ikutkan, nana ni panas baran. Kuat melenting dan mungkin sedikit pendendam. Bila makin dewasa, dah makin sedar perangai buruk sendiri, mula lah niat nak berubah. 

Belajar besabar.


Alhamdulillah, sikit demi sedikit, akhirnya nana dapat rasa nikmat ganjaran berkat dari bersabar. Best sangat rasa. Hati pun tenang. Jiwa pun happy happy je. 

Kalau korang tak percaya korang test lah. Tak rugi weh didik diri dengan benda positif.

MINUM UNTUK SIHAT

Harini bermula lah azam baru. Azam nak minum air banyak. Sejak akhir akhir ni asik sembelit aje. So, tanya tanya tips sana sini. Ramai yang suggest, suruh nana minum air banyak banyak dengan minum green tea. So, nana nak cuba amalkan. nana ni susah nak minum air. Setengah liter pun tak mungkin habis dalam sehari. Terukkan!!

Green Tea Lipton pilihan nana

Minum bila bila masa pun boleh. Kalau pekat, pahit sikit

Tadaaa .. Nana selalu minum kat office

DESIGN INAI

Ini design inai masa nana kahwin. Masa pakai inai tu, Farah (Adik ipar) ada sekali. Farah dengan Safuan pun ada. Seronok ramai ramai. Ala pun pakai inai jugak. Beth tak dapat datang. Ada hal katanya.

Nana pakai inai sehari sebelum majlis. Dalam pukul 6:30 camtu. Tapi inai ni tak tahan. Mandi esok pagi dah pudar. Dale punya lagi lah. Macam tak pakai je. So terpaksa pakai lagi sekali. Nasib baik kedai India belakang rumah ni ada jual inai tiub.

Inai ni Kak Megha yang pakaikan. Nana booking dia masa kitorang pergi beli barang nak buat hantaran dale. Kak Megha dia lukis lukis inai tangan dekat jalan tar. Dekat depan mydin yang dah tutup tu. Harga dia bagi RM120. Harga asal RM150. Total untuk semua yang berinai haritu RM180.

Corak tangan dengan kaki

Sebenarnya nana nak pakai inai corak simple aje. Tapi kak Megha kata tak cantik. Tapi kalau serabut sangat pun tak cantik kan. 



Sunday, March 8, 2015

TOP 10 FISHING HUNT FOR A FUN TRIP !!

Ada kawan kawan yang perli dan pelik bila nana selalu ikut dale memancing. Ada komen positif ada komen negatif. Siap kutuk kutuk. Nana seronok support apa yang suami nana suka. Dia happy, nana pun happy. Mungkin ada segelintir yang tak minat dan bagi alasan memancing ni membosankan, tak berfaedah, membazir dan lain lain. Apa kata, korang cuba. Cuba menganggap memancing ada lah satu aktiviti yang menyeronokkan. Maca pergi shopping. Dibawah ni nana nak kongsi beberapa tips untuk awek awek yang tak seronok bila temankan boyfreind diorang memancing.


1) Memancing adalah sebahagian dari rekreasi. Jika anda tidak berasa gembira, mesti ada yang tak kena.


2) Find the bait, and you find the fish. This is true on many levels- from finding bait schools holding up at temperature breaks, current changes, structure (piers, rocks, wrecks), and kelp paddies to using bait appropriate to the local fishing situation.



3) Be flexible. When conditions are right, the bait is there, the fish are there, but nothing is happening, be creative! Try different approaches- fish bait pieces, different baits, different depths, iron jigs, lighter line- the list of things you can do is only limited by your imagination.

4) Match your hook size to your bait- small for small, large for large. It makes a difference in holding your bait, and in how many strikes you will get.


5) Know your gear and how to use it. Learn the features and functions of your reel: how to set the drag, how to cast. Practice, Practice, Practice (darn shame you have to go fishing to practice fishing!)

6) Change your line. Fishing line has memory- it will retain the twist, nicks scrapes, and it gets weaker every time it is used. Losing the fish of a lifetime to old, brittle line is about as bitter and preventable a problem as there is.

7) Learn a strong knot and stick with it. A good, non-slip knot makes a good fisherman a great fisherman. Need a new knot? See the links on the top right of this page.

8) Maintain your gear. Rinse/soak your reels (lubricate according to mfg. instructions), wash your fishing rods (paying special attention to the guides), and clean your tools. Your gear will last longer and perform better when it counts.


9) Fishing is patience, practice, and skill. Take the time to properly set up your gear, tie a solid knot, and check your surroundings. Be aware at all times of what you are doing- sharp hooks and knife blades are accidents waiting to happen.

10) See tip #

PERIOD PULAK !!

Hai semua. Apa Khabar.

Mood mood wanita

Harini badan rasa lesu aje. Almaklumlah Isnin. Mood tu tak berapa nak sampai lagi. Dekat office pun semua macam kepenatan. Kurang bercakap dan bergurau.

Alkisah yang nak diceritakan, nana suspek nana mengandung. Bila kawan kawan dekat opis tegur. Perut kembung, berat badan naik dan selalu penat, lelah. Nana siap google ciri ciri orang mengandung. So far memang ada lah yang mengena. Excited.


Tiba tiba harini period pulak. Kene kat office. Aiyoooo .. Simpan jap angan angan nak jadi mak tadi. Patut lah badan out habis seminggu ni. Memang tak larat. Tapi ada suami kan nak dilayan kat rumah, gagahkan jugaklah. Masak, ngemas, membasuh.

Masa bujang dulu, nana tak adelah lesu sampai macam ni. Dah kahwin ni, sebelum period, badan dah terasa lemah lemah. Sakit sana sini. Pening pning bagai. Lepas tu. bilaperiod pulak, masa bujang OK je. Lepas kahwin period pain menyerang. Rasa nak tumbuk tumbuk aje perut ni. Nana tido nak hilangkan rasa sakit tu. Tido meniarap  atas lantai sambil tekan perut kat lantai. Sebenarnya, tido pun tak hilang rasa sakit tu. Cuma terganggu sikit ajelah. Bila dah tido tu tak rasa dah. Kalau rajin, tuam atau tungku.

 Selain tido meniarap, boleh buat senaman macam ni

 Bertungku dengan beg panas

Sakit weh!

Saturday, March 7, 2015

DAPAT HUSBAND BODY BUILDER

Since sebelum kahwin lagi dale memang dah berjinak jinak dengan gym dan body building. Memang nampak hasilnya. Perut ada kurang banding dengan dulu. Lengan berketak ketak. Dada naik. Cuma kene trim lagi biar Fit. Hahahaaa .. Pandai nana complain. 

Untuk buat badan ni, kene ambil suppliment. Memang cepat dan berkesan. Antaranya protein. Selalu kitorang keluar date, semata mata nak cari suppliment gym dale. Merata. Dari Mutiara Kompleks kat sebelah rumah ni, sampai lah ke Subang. 

Antara suppliment yang dijual

Ni kedai dekat Sri Rampai. Regular customer kat sini

Gym tools dale. Tali pinggang dengan glove. Yang ni dale beli online

Few of dale punya suppliment. Ada lagi dekat dapur. Yang packaging macam sabun basuh pun ada. Hahahaaa .. 

Good Luck Sayang. Sikit je lagi.

CUTI YANG MEMBOSANKAN !!

Hai semua. Cuti harini pergi mana je..? Nana, seharian duduk rumah. Tak taw nak kemana. 

Bangun pagi pukul 8. Almaklumlah cuti kan. Terus buka tv sambil kepala ligat fikir nak buat apa harini. Pukul 9 baru settle fikir. Kemas rumah, masak, lipat baju then santai. 

Harini Menu, Bawal Masak Kicap. Pukul 11:30pagi. Ude (Adik ipar) datang rumah. Nak pinjam motor dale nak pergi niaga. Masa tu nana dah siap masak. So nana pesan kat dale, jemputlah ude makan dulu. Lepas makan, ude terus keluar. Janji dengan kawan dia pukul 12tgh hari.

Nana pulak tengah settlekan lipat baju. Lepas settle lipat baju, Nana mandi then bagi dale makan sambil santai tengok tv.

Sampai ke Malam.

Maaf lah yea, rumah masih sepah. Tak habis kemas lagi.


Petang, dalam pukul 6, minum petang. Menu fish ball dengan hotdog goreng. Air nescafe-o.



Malam ni nak tengok cerita hantu thailand (Mae Nak) kt Channel Citra-131.

Tekak teringin nak makan roti canai. Oohhhh .. teringin .. sangat .. sangat ..

Thursday, March 5, 2015

DOOR GIFT UNTUK TETAMU

Majlis kami, tak ramai pun. So naba gagah laaa bak buat doorgift sendiri. Excited!! Nana tak risau sebab adik adik boleh tolong. Cuti sekolah kan bln 12. 

Dalam pada tu, kepala ni ligat fikir. Door gift nak bagi apa. Nak buat berapa banyak. End up, Untuk tetamu dewasa 150. Untuk budak 50. Hope cukup. 

Untuk dewasa mula mula nak bagi keronsang dengan butang baju melayu. Tapi dale bising. Pastu, bagi makanan je. 
Budak dapat makanan yang sama dengan special gift, tabung. 

Makanan tu, Mak nana suggest bagi kismis dengan cranberry. Seronok mak sebab 2-3 kali kami pergi kedai jual makanan sunnah dekat Lake Garden. Yea!! Seronok sebab tetiap kali pergi, ada je hasil dia dapat. Mak dale pulak sponsor chocolate in jar. Chocolate tu dale beli masa dia balik dari Langkawi haritu. Ohsem!! 

Kitorang siapkan door gift ni sehari sebelum event day. Ho yea !! Bukan apa. Takut makanan rosak. Nanti guest keracunan.

Nak tengok gambar tunggu nana collect dari photographer yea. 

For Kids. Masa ni tgh masukkan gift yang mak mertua i sponsor. 


HANTARAN UNTUK DALE !!

Hhheeehheee .. Lepas confirm tempat dan tengok layout venue. Nana terus proceed to next step. Benda nampak simple tapi leceh weh. Hantaran. Nak buat camna yea ..?

Nana memang niat nak buat sendiri hantaran untuk dale. Tak kira lah camna pun. Tengok tema lokasi tu, sesuai buat warna pastel. Sweet sweet gitu. Dan pilihan nana kuning. Nak menyerlahkan warna kuning. Kompom Cantik. 

Masa tengah planning buat hantaran. Ni letak letak aje dulu. 

Kasut

Cincin

Al-Quran dengan sejadah

Body set. Ada perfume, hand made soap, Aftershave dengan Deoderant

Ini bekas nak isi pulut kuning

Alhamdulillah. Jadi. Boleh laaa. Bagi nana cantik je. Tapi hantaran sireh junjung, Beth dengan Farah (Adik dale) yang settlekan. Nana sempat nak buat. Safuan  pulak sponsor putu arnab, special made from sungai siput. Thanks Beth, Farah and sapu for the help. Sangat sangat berterima kasih. Tak taw nak cakap camna kalau korang takde. Touching ada kawan kawan macam
korang. Love u ols!! 

Nanti nana upload gambar hantaran sebenar. Belum collect dari photographer.

Happy!!